I weekenden har GMB Motorsport været til Copenhagen Historic Grand Prix i den danske hovedstad, hvor de to kørere Kasper H. Jensen og Gustav Birch skulle ud at prøve kræfter med en bybane, som er en meget anderledes bane end ved de traditionelle løb. Gaderne i kvarteret Bellahøj var spærret af og forvandlet til en racerbane omkranset af betonbarrierer hele vejen rundt. De barrierer skulle vise sig at have stor indflydelse på løbet hen over weekenden.
Kasper sætter hurtigste tid i kvalifikationen
Lørdag formiddag kørte Kasper og Gustav kvalifikationen og drengene gjorde en god figur på den svære bane. Kasper var hurtig lige fra starten og satte hurtigste tid, men konkurrenterne svarede igen og så røg han ned som P4. Med et par minutter tilbage satte han dog alle til vægs og tog førstepladsen tilbage, hvilket betød, at han fik fordelen af at starte forrest på den smalle bane til første heat.
Der var også masser af fart i Gustav, der sluttede kvalifikationen med fjerdehurtigste tid. Undervejs ramte han dog en afgrænsningskegle ligesom flere af de andre kørere, hvilket gav straffe, der skabte forskydninger i startplaceringerne. Gustav blev derfor skubbet ned som P8.
Kasper H. vinder første heat i hovedstaden
Mekanikere, ambulancefolk og oprydningsholdet på den københavnske bybane havde en travl dag lørdag. Hele dagen igennem spillede betonbarriererne omkring banen hovedrollen, hvor praktisk talt alle heats så biler kollidere med banens sider og udgå på stribe. Det resulterede i en lind strøm af røde flag dagen lang, og det var da også tilfældet under første heat af TCR Denmark, som først blev afviklet halvanden time senere end planlagt.
Den forsvarende danske mester Kasper H. Jensen startede fra pole position, og med snu og sikker kørsel holdt den føring hele vejen gennem heatet. Hans makker Gustav Birch startede grundet en placeringsstraf efter kvalifikationen som P8, men den unge kører kom flyvende ud af starthullerne og lavede et par hurtige overhalinger. Da løbet blev genstartet efter rødt flag, tog han endnu en placering og endte flot som P5, hvilket gav ham et stærkt udgangspunkt forud for søndagens heats.
GMB kunne ikke undgå uheld i andet heat
Gustav Birch startede fra P2 og Kasper H. Jensen fra P6 til andet heat. Tre af konkurrenterne kunne ikke stille til start efter uheld i første heat, og igen i andet heat blev TCR-racerne udsat for de utilgivelige betonbarrierer omkring banen.
Allerede i andet sving var der fare på færde, og denne gang kunne de to GMB-biler ikke undgå at blive involveret. Gustav blev skubbet rundt mod kørselsretningen, hvilket kostede et par placeringer og de bagvedliggende biler, inklusiv Kaspers Honda, blev tvunget ud i barrikaden. Gustav kom heldigvis hurtigt tilbage og var kort tid efter oppe som P3, en placering der holdt hele vejen hjem trods hård konkurrence bagfra.
Kasper blev sat langt tilbage og igangsatte derefter en hæsblæsende jagt på placeringer, hvilket også gav umiddelbar pote med en stribe overhalinger. Men senere i heatet blev det klart, at bilen havde fået en hårdere medfart i sammenstødet tidligere end først antaget, og derfor endte han med at køre i pit og udgå.
Kasper H. slutter på podiet i finalen
Netop som finaleheatet i København skulle starte, lagde et tyndt lag støvregn sig på banen, og det viste sig at være et tegn på, at tredje gang ikke skulle være lykkens gang, for endnu engang blev det et heat præget af kollisioner til højre og venstre.
Kasper H. Jensen, der startede P3, kom drønende ud af starthullerne med to hurtige overhalinger og satte hurtigste tid på første omgang. På anden omgang gik det dog galt igen, da tre biler var involveret i et sammenstød og det røde flag blev omgående viftet. De tre biler kunne desværre ikke fortsætte, og da løbet efter en lille halv time blev genstartet var der nu kun 11 biler tilbage.
Da løbet endelig blev skudt i gang, kopierede Kasper nærmest sin stærke start fra tidligere, hvor han hurtigt var oppe på tredjepladsen med hurtigste omgangstid. Gennem resten af heatet lå han klistret fast til kofangeren på Nicolai Sylvest lige foran, men desværre viste muligheden for overhaling sig aldrig, og Kasper sluttede derfor P3.
Lidt bagved mistede Gustav tre placeringer tidligt i heatet og måtte senere se sig overhalet af Silas Rytter, men kom flot igennem heatet som P8 og fastholder derfor sin føring i U25-mesterskabet.
Weekenden i hovedstaden har været hård kost for den danske kongeklasse. Heldigvis kom seriens kørere forholdsvist uskadte ud af løbet, men mekanikerne landet over går en travl tid i møde, hvor holdene nu har 14 dage til at få lappet bilerne sammen inden det igen går løs på Jyllandsringen den 19.-20. august til Grand Prix Danmark.